Categorieën

  • Zalm Naturel
  • Zalm Citroen-Peper

VIS EN GEZONDHEID

Zo gezond als een vis, luidt het gezegde. Niet voor niets. Vis is gezond en beschermt tegen allerlei aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en suikerziekten. Dat komt onder andere door de meervoudig onverzadigde vetzuren die in vis zitten. De vetten van het goede soort dus. Gezondheidsvoorlichters raden aan twee keer per week (vette) vis te eten. Zoals zalm, want juist zalm is rijk aan de goede vetzuren (omega-3 vetzuren).

Goede vetten
Vis is rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft maar niet zelf kan aanmaken. Ze moeten dus in de voeding zitten. Deze vetzuren verlagen het totale vetgehalte in het bloed. Op lange termijn heeft dit een positief effect op de kwaliteit van de bloedvaten en bloeddruk. Bloedstolsels die hart- en herseninfarcten veroorzaken, komen daardoor minder vaak voor. Bovendien werken deze vetzuren gunstig op hersenen en ogen. Onderzoek wijst uit dat regelmatig vis eten helpt tegen dementie en slechter zien op oudere leeftijd. 
Bovendien zitten in vis waardevolle voedingsstoffen als eiwitten van hoge kwaliteit, vitamines en mineralen.

Langer leven
In Japan leven meer dan 10.000 mensen die honderd jaar of ouder zijn. Ze eten vaak vis, dat is een van de redenen waarom veel Japanners zo oud worden. Hart- en vaatziekten komen in dit land relatief minder vaak voor. Dat geldt ook voor de visetende Eskimo’s in Groenland. Door uzelf een á tweemaal per week op vette vis te trakteren, vergroot u de kans op een langer leven.

Vitamines en mineralen
Naast de goede vetten bevat vis ook vele vitamines en mineralen. Vitamines zijn nodig om diverse processen in het lichaam goed te laten verlopen. Vis levert bijvoorbeeld vitamine B12, vitamine A en vitamine D3. Dit heeft onder andere effect op de longen, het tandvlees, de ogen, de weerstand bij ziekten en stevige tanden en botten. Mineralen, zoals fluor, zink en chroom, zijn nodig voor de juiste samenstelling van het bloed en stevige botten. Vis is ook een belangrijke bron voor jodium, dat nodig is om de schildklier goed te laten werken. Er zijn naast vis maar weinig levensmiddelen waar jodium in zit

Bron: visvoedingcentrum

Wilt u op de hoogte blijven van onze aanbiedingen? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.